Medicamenteuze pijnstilling

Omdat elke bevalling anders is, zal vaak pas tijdens de bevalling blijken of je medicijnen tegen de pijn wilt. Soms bespreken wij dit met je, bijvoorbeeld omdat de bevalling erg lang duurt. Voor een medicamenteuze pijnbehandeling moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden is dat bij toediening van medicijnen de conditie van jou en je kindje nauwkeurig moet worden bewaakt. Meestal gaan we met je mee om de zorg over te dragen aan de gynaecoloog of de verloskundige van het ziekenhuis. Welke vorm van pijnstilling je kiest, is meestal afhankelijk van je eigen voorkeur. Maar ook van het stadium waarin de bevalling zich bevindt.

De volgende pijnbehandelingen worden in Nederland het meest toegepast:

Ruggenprik (epiduraal)

Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van pijnstillende medicijnen (de medicijnen verschillen per ziekenhuis). Bij deze pijnbehandeling heb je geen pijn meer in je onderlichaam. De anesthesioloog brengt onder plaatselijke verdoving onder in je rug een naald aan. Daarbij moet je je rug bol maken en stil blijven liggen of zitten (ook tijdens de weeën). Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit, het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten voel je geen pijn meer.

Injecties met pethidine

Pethidine wordt toegediend via een injectie in je bil of bovenbeen. Pethidine lijkt op morfine. Het werkt binnen een half uur. Anders dan een ruggenprik neemt pethidine de pijn niet helemaal weg. Het verdooft volgens veel vrouwen wel de ergste pijn. Pethidine werkt 2 tot 4 uur. Vanwege de bijwerkingen voor je kind wordt pethidine niet meer gegeven aan het eind van de ontsluiting.

Pompje met remifentanil

Het nieuwe middel remifentanil is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een slangetje in de arm (infuus), dat vastzit aan een pompje. Je kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid remifentanil bepalen die je toegediend krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat je jezelf nooit te veel kunt geven.

Meer over pijnstilling kun je lezen op de www.deverloskundige.nl of bekijk het volgende filmpje.

Zwangerschapscontroles

Tijdens de zwangerschap kom je gemiddeld 14 keer bij ons voor controle. Door onderzoek en een aantal echo’s wordt de groei en de conditie van de baby en de gezondheid van jou als aanstaande moeder zorgvuldig in de gaten gehouden. Uiteraard is er alle ruimte voor het stellen van vragen en staat jullie beleving als aanstaande ouders voorop.

Echo's

Tijdens de zwangerschap wordt er op een aantal tijdstippen een echo gemaakt. Aan de hand van diverse soorten echo’s wordt de groei en de conditie van jullie baby beoordeeld. De vitaliteitsecho, de termijnecho en de liggingsecho worden in onze eigen Verloskundigenpraktijk Harderwijk gemaakt. Tevens bestaat de mogelijkheid om de 20 weken echo in onze eigen praktijk te laten verrichten.
Wil je graag een pretecho of een geslachtsecho laten maken deze plannen we graag voor je in!

Onderzoeken

Als aanstaande ouders wil je graag weten of jullie baby gezond is. Gelukkig worden de meeste kinderen gezond geboren. Als zwangere vrouw heb je in Nederland de mogelijkheid om voor de geboorte je kind te laten onderzoeken. Dit heet prenatale screening. Deze onderzoeken kunnen jullie misschien geruststellen, maar kunnen soms ook onrust brengen. Omdat deze testen voor- en nadelen hebben geven wij jullie hierover uitgebreide informatie dit gebeurt tijdens het eerste gesprek bij ons de intake, daarna kunnen jullie samen besluiten om de testen wel of niet uit te laten voeren. Op deze pagina lees je informatie over diverse onderzoeken die plaats kunnen vinden tijdens de zwangerschap. Verder kun je alle informatie vinden op www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl.

Voeding en advies

Rauw vlees
Eet géén rauw vlees. Dit kan toxoplasmose bevatten. Een infectie hiermee is gevaarlijk als je op korte termijn zwanger wilt worden of het al bent.

Rauwe melk
Eet géén producten van rauwe melk. Dit kan listeria bevatten. Een infectie hiermee is gevaarlijk als je op korte termijn zwanger wilt worden of het al bent.

Orgaanvlees
Eet weinig tot geen orgaanvlees. Dit bevat namelijk veel vitamine A. Een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor een ongeboren baby.

Groente en fruit
Was groente en fruit altijd goed voordat je het eet.

Wanneer moet je ons bellen?

Weeën of buikpijn als je nog geen 37 weken zwanger bent.
Vruchtwaterverlies als je nog geen 37 weken zwanger bent.
Bloedverlies.
Na een val op je buik of een plotselinge stoot of trap op je buik.
Het kindje gedurende langere tijd niet voelen bewegen na 26 weken zwangerschap.
Klachten hebt die kunnen wijzen op een hoge bloeddruk zoals:
erge hoofdpijn.
pijn rechts boven in je buik . Je hebt een strak gevoel om je middenrif (de plek achter je bh, aan de onderkant van je borsten) vaak in combinatie met je niet lekker voelen en misselijkheid.
lichtflitsen, sterretjes zien of last hebben van licht.
plotseling veel vocht vasthouden in je gezicht of je handen en benen.

Praktische zaken

Je beslist zelf hoeveel spullen je wilt kopen voordat je kindje geboren wordt. Dat is een persoonlijke keuze, veel spullen kun je ook na de geboorte kunt kopen. Voor een bevalling en tijdens de kraamweek zijn enkele spullen onmisbaar. Zorg daarom dat je vanaf 37 weken in ieder geval alle spullen in huis hebt.

Belangrijk ook om de erkenning voor 26 weken zwangerschap te regelen.

Een kraampakket in huis te hebben vanaf 34 weken zwangerschap.