De hielprik

Rond de 5e dag na de geboorte van je baby wordt er bloed afgenomen uit de hiel. Dit bloed wordt onderzocht op 19 zeldzame, maar ernstige aandoeningen. Tijdige opsporing van deze aandoeningen kan zeer ernstige schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van je baby voorkomen of beperken.

De aandoeningen zijn niet te genezen, maar wel goed te behandelen. Bijvoorbeeld met een dieet of medicijnen. Deelname aan het onderzoek is niet verplicht. Een medewerker van het consultatiebureau komt de hielprik thuis bij je uitvoeren. Je ontvangt geen bericht als de uitslag van het onderzoek goed is. Als er wél iets gevonden wordt, dan ontvang je binnen 3 weken bericht. Meestal wordt er dan een tweede hielprik uitgevoerd. Wil je meer weten over de hielprik dan kun je kijken op de site van het RIVM  www.rivm.nl/hielprik .In de zwangerschap krijg je bij 36 wkn zwangerschap ook de folder hielprik van ons, zodat je dit voor de geboorte even rustig kunt lezen.

Aandoeningen

Het bloed van de hielprik wordt onderzocht op 19 verschillende aandoeningen. Het gaat daarbij om een aandoening van de schildklier, een aandoening van de bijnier, een bloedziekte (sikkelcelziekte) en een aantal stofwisselingsziekten. De meeste van deze aandoeningen zijn erfelijk. Wil je weten om welke aandoeningen het gaat kijk dan op de website: www.rivm.nl/hielprik

Na het onderzoek wordt het bloed nog een jaar bewaard. Na dit jaar mag het RIVM het bloed nog vier jaar gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Heb je bezwaar tegen het beschikbaar stellen van het bloed voor wetenschappelijk onderzoek? Dan kun je dit zeggen tegen diegene die de hielprik uitvoert.

Gehoor

De hielprik bij je baby wordt gecombineerd met een onderzoek naar het gehoor. De baby krijgt dan even een klein dopje in het oor, dit doet geen pijn. De uitslag van de gehoortest is direct bekend. Deze dag is het beter om het kindje na de gehoortest in bad te doen dit voorkomt water in de oortjes, zodat de gehoortest herhaald moet worden.

Aan het onderzoek zijn geen kosten verbonden.

Zwangerschapscontroles

Tijdens de zwangerschap kom je gemiddeld 14 keer bij ons voor controle. Door onderzoek en een aantal echo’s wordt de groei en de conditie van de baby en de gezondheid van jou als aanstaande moeder zorgvuldig in de gaten gehouden. Uiteraard is er alle ruimte voor het stellen van vragen en staat jullie beleving als aanstaande ouders voorop.

Echo's

Tijdens de zwangerschap wordt er op een aantal tijdstippen een echo gemaakt. Aan de hand van diverse soorten echo’s wordt de groei en de conditie van jullie baby beoordeeld. De vitaliteitsecho, de termijnecho en de liggingsecho worden in onze eigen Verloskundigenpraktijk Harderwijk gemaakt. Tevens bestaat de mogelijkheid om de 20 weken echo in onze eigen praktijk te laten verrichten.
Wil je graag een pretecho of een geslachtsecho laten maken deze plannen we graag voor je in!

Onderzoeken

Als aanstaande ouders wil je graag weten of jullie baby gezond is. Gelukkig worden de meeste kinderen gezond geboren. Als zwangere vrouw heb je in Nederland de mogelijkheid om voor de geboorte je kind te laten onderzoeken. Dit heet prenatale screening. Deze onderzoeken kunnen jullie misschien geruststellen, maar kunnen soms ook onrust brengen. Omdat deze testen voor- en nadelen hebben geven wij jullie hierover uitgebreide informatie dit gebeurt tijdens het eerste gesprek bij ons de intake, daarna kunnen jullie samen besluiten om de testen wel of niet uit te laten voeren. Op deze pagina lees je informatie over diverse onderzoeken die plaats kunnen vinden tijdens de zwangerschap. Verder kun je alle informatie vinden op www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl.

Voeding en advies

Rauw vlees

Eet géén rauw vlees. Dit kan toxoplasmose bevatten. Een infectie hiermee is gevaarlijk als je op korte termijn zwanger wilt worden of het al bent.

Rauwe melk

Eet géén producten van rauwe melk. Dit kan listeria bevatten. Een infectie hiermee is gevaarlijk als je op korte termijn zwanger wilt worden of het al bent.

Orgaanvlees

Eet weinig tot geen orgaanvlees. Dit bevat namelijk veel vitamine A. Een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor een ongeboren baby.

Groente en fruit

Was groente en fruit altijd goed voordat je het eet.

Wanneer moet je ons bellen?

• Weeën of buikpijn als je nog geen 37 weken zwanger bent.
  • Vruchtwaterverlies als je nog geen 37 weken zwanger bent.
  • Bloedverlies.
  • Na een val op je buik of een plotselinge stoot of trap op je buik.
  • Het kindje gedurende langere tijd niet voelen bewegen na 26 weken zwangerschap.
  • Klachten hebt die kunnen wijzen op een hoge bloeddruk zoals:
    • erge hoofdpijn.
    • pijn rechts boven in je buik . Je hebt een strak gevoel om je middenrif (de plek achter je bh, aan de onderkant van je borsten) vaak in combinatie met je niet lekker voelen en misselijkheid.
    • lichtflitsen, sterretjes zien of last hebben van licht.
    • plotseling veel vocht vasthouden in je gezicht of je handen en benen.

Praktische zaken

Je beslist zelf hoeveel spullen je wilt kopen voordat je kindje geboren wordt. Dat is een persoonlijke keuze, veel spullen kun je ook na de geboorte kunt kopen. Voor een bevalling en tijdens de kraamweek zijn enkele spullen onmisbaar. Zorg daarom dat je vanaf 37 weken in ieder geval alle spullen in huis hebt.

Belangrijk ook om de erkenning voor 26 weken zwangerschap te regelen.

Een kraampakket in huis te hebben vanaf 34 weken zwangerschap.