Voeding en vitamines

Als je gewend bent gezond te eten, met veel verse groenten en vers fruit, dan hoef je bijna niets te veranderen in je zwangerschap. Je hoeft ook niet méér te eten. Wel is het vaak prettig om vaker op de dag kleinere hoeveelheden te eten. Dit kan sommige zwangerschapsklachten zoals misselijkheid of flauwvallen namelijk verminderen. Een aantal dingen mag je niet eten. Sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jou en je kindje omdat de bacterie Listeria of de parasiet Toxoplasmose erin kan zitten. Ook kan het eten teveel vitamine A bevatten.

Listeria

Listeria is een bacterie die veel voorkomt in water, in de grond, in veevoer en in poep. Via rauwe en gerookte levensmiddelen kun je per ongeluk deze bacterie binnenkrijgen. Dan bestaat er een kans op voedselvergiftiging. Dit kan schadelijk zijn voor je kindje. De kans dat dit gebeurt is weliswaar erg klein, maar toch kun je beter geen levensmiddelen eten wat Listeria kan bevatten.

Toxoplasmose

Toxoplasmose wordt veroorzaakt door een parasiet en kan schadelijk zijn in de zwangerschap. De meeste mensen weten niet of ze ooit besmet zijn. Probeer daarom besmetting te voorkomen als je zwanger bent.

Roofvissen

In roofvissen, zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn, kan veel kwik zitten. Dat is niet gezond, eet hier daarom weinig van. De meeste paling is kweekpaling en mag je gewoon eten.

 

 

Meer informatie over voeding vind je op de website van het Voedingscentrum.

 

Vitamines

Overigens is het zeker zo belangrijk om door middel van gezonde en verse voeding de benodigde vitamines binnen te krijgen!